Denne uken ble resultatene av Norsk Bærekraftbarometer utført av Handelshøyskolen BI offentliggjort.

I 2021 kan eiendomsmeglingsbransjen vise til gode resultater. Samtlige av de seks eiendomsmeglingsforetakene som er målt befinner seg over 60 poeng, noe som innebærer at kundene oppfatter branjsen som bærekraftig.

Krogsveen topper

Eiendomsmegler Krogsveen topper undersøkelsen blant eiendomsmeglerforetakene.

- Dette er vi stolte og glade over. Krogsveen er bygd opp på gode verdier om ærlighet og det å bry seg, og vi har alltid vært opptatt av kvalitet, sier administrerende direktør i Krogsveen Stian Kløfta.

- Jeg tror det med vår lange erfaring siden 1975, vår grønne profil og gode omdømme, påvirker kundens oppfatning og at vi vinner er et uttrykk for en solid og sterk merkevare. At vi også ligger som nr 2 på kundetilfredshet og har ligget i toppen her i alle år, vitner også om at langsikt kundeorientert arbeid med god opplæring internt gir avkastning, sier Kløfta.

Krogsveen fikk en poengsum på 72,4 i bærekraft, som tilsvarte den 13. høyeste poengsummen uansett bransje.

Eie Eiendomsmegling fikk den neste høyeste poengsummen i bransjen på 71,4.

Stor fremgang i bransjen

Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene fikk Eiendomsmegler 1 en poengsum på 65,1, Aktiv Eiendomsmegling 63,8, DNB Eiendom 61,4 og Privatmegleren 61,1.

Undersøkelsen har kun blitt gjennomført en gang tidligere og da fikk beste Eiendomsmeglerforetak en poengsum på 63,8. Det vil si at bransjen har sett en svært stor fremgang det siste året.

Svake nasjonale resultater

I motsetning til omdømmeundersøkelsen Norsk Kundebarometer hanker bedriftene generelt sett inn lave peoengsummer.

- Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Sporveien fikk de to høyeste poengsummene i kåringen. På toppen finner vi Sporveien T-banen med en poengsum på 78,7 tett etterfulgt av Sporveien Trikken med 77,2.

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer:

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4670 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 15.080 bedriftsvurderinger.
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 150 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi.
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2021.
  • Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft. 

Kilde: Norsk Bærekraftbarometer.