Denne uken ble resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer offentliggjort av Handelshøyskolen BI.

I 2020 kan eiendomsmeglingsbransjen vise til svært sterke resultater. Samtlige av de fire meglerhusene som er målt befinner seg over 70 poeng i tilfredshet.

Eie best i bransjen

I år er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene. Meglerhuset fikk en poengsum på 79,6 i tilfredshet. Det er første gang Eie er med i undersøkelsen. Poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste fem årene. 

- Vi er stolte og ydmyke over å ha Norges mest fornøyde boligkunder, og ikke minst at vi er første meglerkjede som noen gang har kommet så høyt på totallisten. Det er gøy at vi trekker opp snittet, slik at eiendomsmegling som bransje kommer høyere på målingene. Profesjonell rådgivning står høyt i Eie. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.

På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,4 poeng.

Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene fikk Aktiv en poengsum på 75,4 og DNB Eiendom en poengsum på 72,8.

Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.

  2020 2019 2018 2017 2016
Eie 79,6 - - - -
Krogsveen 76,4 73,0 78,4 76,7 74,0
Aktiv 75,4 74,5 72,7 75,3 76,9
DNB 72,8 69,3 72,3 73,3 71,2

Vinmonopolet på topp

I 2020 er det Vinmonopolet som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 85,0 poeng. De topper listen foran OneCall og Finn.no

- Konkurransen i toppen av årets Norsk Kundebarometer er knallhard, konstaterer Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Finn, som toppet listen for tre år siden, klatret altså i år tilbake på pallen med en kundetilfredshet på 83,2 poeng.

Om Norsk Kundebarometer

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

NB: Kun fire eiendomsmeglingsforetak var med på undersøkelsen i år.