Stabile resultater for bransjen i Norsk kundebarometer
Aktiv Eiendomsmegling topper i år omdømmekåringen Norsk Kundebarometer innen eiendomsmegling.
Denne uken ble resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer offentliggjort av Handelshøyskolen BI.
I 2019, som de foregående årene, kan eiendomsmeglingsbransjen vise til stabile resultater. Tre av de fire meglerhusene som er målt befinner seg over 70 poeng i tilfredshet.
Aktiv best i bransjen
I år er det Aktiv Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmeglerforetakene. Meglerhuset fikk en poengsum på 74,5 i tilfredshet, noe som er 1,8 poeng opp fra ifjor da de ble nest best i bransjen.
– Kundetilfredshet og lojalitet bygger vi, ett oppdrag om gangen, salg for salg. At Aktiv topper Norske Kundebarometer sin liste over eiendomsmeglere for 7. gang er først og fremst en fantastisk anerkjennelse av alle ansatte på Aktiv-kontorene over hele landet, sier administrerende direktør i Aktiv Eiendomdomsmegling Karsten Onsrud.
På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 73,0 poeng.
Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene fikk EiendomsMegler 1 en poengsum på 71,1 og DNB Eiendom en poengsum på 69,3.
Under er en oversikt over de eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene, som viser stabil skår.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | |
Aktiv | 74,5 | 72,7 | 75,3 | 76,9 | 77,3 |
Krogsveen | 73,0 | 78,4 | 76,7 | 74,0 | 75,6 |
EM1 | 71,1 | 74,8 | 73,6 | 72,8 | 68,9 |
DNB | 69,3 | 72,3 | 73,3 | 71,2 | 74,9 |
Volvo på topp
I 2019 er det igjen Volvo som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 83,7 poeng. De topper listen foran Toyota og Flytoget.
– Fullt kundefokus i et langsiktig perspektiv er et godt kjennetegn på bedriftene som hevder seg på toppen i Norsk Kundebarometer, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Finn, som toppet listen for to år siden ligger i år på 8. plass på listen med 81,6 poeng.
Om Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Norsk Kundebarometer har spurt 6446 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 16.317 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 160 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.
NB: Kun fire eiendomsmeglingsforetak var med på undersøkelsen i år.