Denne uken ble resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer utført av Handelshøyskolen BI offentliggjort.

I 2021 kan eiendomsmeglingsbransjen vise til svært sterke resultater. Samtlige av de seks eiendomsmeglingsforetakene som er målt befinner seg over 70 poeng i tilfredshet, noe som innbærer fornøyde kunder. 

Eie topper for andre året på rad

For andre år på rad er det Eie Eiendomsmegling som troner på toppen blant eiendomsmegingsforetakene.

Meglerhuset fikk en poengsum på 80,4 i tilfredshet. Det er andre gang Eie er med i undersøkelsen, og poengsummen er høyere enn noe eiendomsmeglingsforetak har målt de siste årene. 

- Det er en stor ære å bli bransjevinner av Norsk kundebarometer for andre året på rad. Det viser at premium rådgivning lønner seg. Vi er i tillegg stolte av å ligge på 14. plass av totalt 150 selskaper. Med en total score på 80,4 er vi alene om fem stjerner og er de eneste i vår bransje som har begeistrede kunder. Vi takker for tilliten kundene gir oss ved å la oss selge det mest verdifulle de eier, sier markedssjef Stina Bredal-Rørvik i Eie.

På andreplass finner vi Eiendomsmegler Krogsveen på 76,2 poeng.

Sterkere resultater for bransjen

Av de øvrige eiendomsmeglingsforetakene var PrivatMegleren med for første gang og Eiedomsmegler 1 med igjen etter å ikke ha vært med i fjor. De fikk en score på henholdsvis 74,3 og 74,2.

Under er en oversikt over eiendomsmeglingsforetakene sin poengsum i kundetilfredshet de siste fem årene. Tallene viser at det har vært et svært sterkt år for bransjen.

  2021 2020 2019 2018 2017
Eie 80,4 79,6 - - -
Krogsveen 76,2 76,4 73,0 78,4 76,7
PrivatMegleren 74,3 - - - -
Eiendomsmegler 1 74,2 - 71,1 74,8 68,9
DNB Eiendom 73,2 72,8 69,3 72,3 73,3
Akitv 73,1 75,4 74,5 72,7 75,3

Finn.no tilbake på topp

I 2021 er det Finn.no som topper Norsk Kundebarometer med en poengsum på 84,6 poeng. De topper listen foran Flytoget og Interoptikk. Dette er første gang Finn.no topper listen siden 2017.

– Det som er overraskende er at 2020 har gitt positive utslag for de fleste bedriftene på årets undersøkelse. Som forbrukere har mange av oss en iboende motstand mot endring, men her kan det virke som om kundene har hatt forståelse for at mange bedrifter har hatt en krevende tid og de virker fornøyd med tilpasningen bedriftene har gjort, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Vinmonopolet, som toppet listen i fjor, ligger i år på en niende plass med en kundetilfredshet på 81,7 poeng.

Om Norsk Kundebarometer

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 4670 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.080 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 150 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.