I dag offentliggjorde Handelshøyskolen BI resultatene av den anerkjente omdømme- og merkevareundersøkelsen Norsk Kundebarometer.

Også i 2016 viser undersøkelsen gode resultater for eiendomsmeglingsbransjen og stabile resultater sammenlignet med 2015.

Finn.no best på omdømme

Årets vinner i undersøkelsen av alle bransjer er Finn.no.

Nettstedet FINN.no oppnår en kundetilfredshetsscore på 84,8 av maksimalt 100 oppnåelige poeng, og vinner med det Kundetilfredshetsprisen 2016.

– Norske forbrukere ønsker seg bedrifter som kan hjelpe dem med å få en enklere og mer effektiv hverdag. Det har FINN.no lykkes med å få til gjennom flere år, konstaterer høyskolelektor Pål Rasmus Silseth ved Handelshøyskolen BI som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved BI.

Aktiv igjen på topp i bransjen

Av de bedriftene som er målt i eiendomsmeglingsbransjen er det Aktiv Eiendomsmegling som scorer høyest. Dette er sjette året på rad at Aktiv får bransjens toppscore, og årets resultat er det høyeste blant eiendomsmeglerkjeder siden starten av undersøkelsen i 2002.

Tre andre eiendomsmeglingsforetak er med i undersøkelsen, og på plassen bak Aktiv følger Krogsveen, Eiendomsmegler1 og DNB Eiendom.

Se bransjeresultater her.

– Det er utrolig morsomt å vinne bransjeprisen for sjette året på rad. Vi har de siste årene jobbet målrettet for å ha bransjens mest fornøyde kunder. Det er svært inspirerende å se at det arbeidet vi har lagt ned, betaler seg i høy kundetilfredshet. Aktiv vokser og etablerer stadig nye kontorer. At vi for sjette året på rad har de mest fornøyde kundene, tyder på at kundetilfredshet virkelig er blitt en del av Aktiv-kulturen, kommenterer Finn Magnus Rogne-Hansen, Adm. direktør i Aktiv Eiendomsmegling.

– Eiendomsmeglerbransjen har hevet seg betraktelig de siste årene, og det er positivt. Vi må imidlertid ikke stoppe opp, og et av de områdene hvor vi ser det er et stort potensial er rådgiving i forbindelse med kjøp. Å selge eller kjøpe bolig handler om å selge hjemmet sitt, eller skape et nytt, og da handler det om mye mer enn penger. Vår oppgave er å forvalte dette på best mulig måte: det handler både om å få best mulig pris, men også å skape trygghet rundt hele prosessen for både kjøper og selger, forteller Rogne-Hansen

Om Norsk Kundebarometer:
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 9200 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde der er med bedrifter de kjøper varer og tjenester hos.