
Digitalisering i bolighandelen
Vi mener staten må ha en aktiv rolle av innen digitalisering av plan og byggetjenester i kommunene.
Eiendom Norge mener staten og kommunene må åpne opp sine kommunikasjonsplattformer mellom de private og offentlige aktørene i bolighandelen, slik dette i dag gjøres ved elektronisk tinglysning.
Norge har i dag et av verdens mest effektive boligmarkeder, men det er fortsatt et forbedringspotensial særlig innen kommunale og offentlige tjenester for eiendomssektoren.
Det er i dag stor variasjon i kvaliteten på kommunenes plan- og bygningstjenester. Dette gjelder både kvaliteten på kommunal eiendomsinformasjonen og muligheten til å faktisk hente ut informasjon. Det er også svært ulik oppfølging av ulovligheter i forbindelse med byggearbeider og endringer i de ulike kommunene. Når en eiendom selges får megler ikke alltid en bekreftelse på at alt er i orden uten at det foreligger ferdigattester og tegninger som viser at eiendommen som skal selges er oppført etter gitte tillatelser. Mange eiendommer selges derfor uten ferdigattest og tegninger.
Kvaliteten på de offentlige eiendomsdataene både fra Kartverket og kommunene må derfor få høyere høy kvalitet. Føringsinstruksen for Matrikkelen regulerer kommunens plikter og den er detaljert og omfattende, men det stor variasjon i hvordan kommunene praktiserer denne. Spesielt er det store forskjeller for hvilke datafelter som registreres og hvordan og om de i det hele tatt oppdateres. Enkelte kommuner har utviklet gode digitale tjenester som leverer opplysninger raskt. Andre kommuner har manuelle tjenester. I enkelte kommunen kan gå mange uker å hente ut opplysninger.
Mangel på ressurser har ført til at det ofte føres et minimum av informasjon og at data om eiendommer ikke oppdateres. Vi mener det må en nasjonal dugnad til for at eiendomsinformasjonen i matrikkelen blir korrekt. Staten må definere hva som skal ha prioritet en har felles god standard for alle eiendommer og bygg i hele Norge.
Kommunene tar betalt for informasjonen og ofte også langt mer enn selvkost. På tross av dette fraskriver kommunene seg ansvar for innholdet i informasjonen.
Eiendom Norge mener forbrukere må sikres mer pålitelig informasjon fra kommunene. Gjennom satsning på digitalisering må også kvaliteten og ansvaret for opplysningene avklares.
Det er et stort behov for et løft i digitaliseringen av kommunale arkivtjenester for plan og bygg. Eiendom Norge mener stat og kommune må åpne opp sine som kommunikasjonsplattform mellom eiendomsmegler og kommunene i likhet med hvordan Altinn i dag benyttes i den digitale kommunikasjonen mellom bank, eiendomsmegler og Kartverket i forbindelsen elektronisk tinglysing.