Da resultatene i Norsk Kundebarometer for 2013 ble presentert i april 2014 ble eiendomsmeglingsbransjen trukket frem som «vinneren» når det gjelder best utvikling. Årets resultater bekrefter at meglerbransjen har stabilisert seg på et ganske høyt nivå med en score på 74,2 poeng.

-Eiendomsmeglingsbransjen har de siste 10 årene jobbet målrettet for å løfte kvaliteten på sine tjenester, det beste beviset på at man har lykkes er fornøyde kunder, sier administrerende direktør i Eiendom Norge Christian Vammervold Dreyer.

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som gjennom tjue år har målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mer enn 9200 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde der er med bedrifter de kjøper varer og tjenester hos.

– Langsiktig og målrettet innsats med fokus på kundene betaler seg i form av fornøyde kunder, kommenterer Pål Silseth, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI og daglig leder i Barcode Intelligence som har det kommersielle ansvaret for Norsk Kundebarometer.

Av de bedriftene som er målt i meglerbransjen er det Aktiv Eiendomsmegling som scorer høyest. Dette er femte året på rad at Aktiv får bransjens toppscore, årets resultat er det høyeste blant eiendomsmeglerkjeder siden starten av undersøkelsen i 2002.

– Det er utrolig morsomt å vinne bransjeprisen for femte året på rad. Vår visjon er å ha Norges mest fornøyde kunder og dette jobber vi med hver eneste dag. Det handler om å ta seg tid til å gi gode råd til kundene, og det er nettopp dette meglerne våre fokuserer på. Det gjør meg både stolt og ydmyk å se at kundene våre mener at vi lykkes med nettopp dette, kommenterer Finn Magnus Rogne-Hansen, Adm. direktør i Aktiv Eiendomsmegling til Aktiv sine egne hjemmesider.

Selv om nivået på tilfredshet er ganske bra sammenlignet med de fleste andre bransjer, er lojaliteten hos kundene lav. Med en lojalitetsscore på 66,2 så har eiendomsmeglingsbransjen fremdeles et forbedringspotensial.

-Meglerbransjen har langt på vei lykkes med å skape fornøyde kunder, selv om vi helt sikkert også her kan øke bransjens score. Det bør likevel rettes et fokus på å øke lojaliteten, gode kundeambassadører  er viktig hvis man skal lykkes i næringslivet, avslutter Dreyer.