For halvannet år siden skrev jeg om den digitale utviklingen og hva dette ville bety for eiendomsmarkedet. Utviklingen i mobilbruk, betydningen av sosiale medier, Big Data og muligheten for disruptiv innovasjon. Sosiale medier og mobilbruk var (selvsagt) sterkt tilstedeværende, så analysen var verken vågal eller genial. Likevel var det fenomener som stort sett angikk oss privat.

Mindre enn 20 måneder senere har de digitale kanalenes kraft på bedriftene vi driver truffet oss med full kraft. I mars 2013 var digital tilstedeværelse en hjemmeside og en annonse på FINN.no. For de avanserte noen søkeord på Google. Plutselig er verden blitt vesentlig annerledes, det markedsføres på Facebook, Instragram, Snapchat og Google. Det kjøpes både programmatisk, målgruppebasert, og det lages digitale annonsepakker som aldri før. Det er virkelig spennende, men også krevende, tider for alle som er involvert i markedsføring, enten man jobber i meglerforetak eller i en mediekanal.

Mobil er drivkraften i utviklingen

Utviklingen i mobilbruk er den sterkeste driveren for endringene vi nå står i. Selv om bruken av PC er omtrent på samme nivå som før, bidrar mobile kanaler med godt over halvparten av trafikken inn til FINN. Vi møter forventninger om en sømløs brukeropplevelse – at FINN skal være den samme på tvers av alle kanaler. Bruker du Netflix forstår du hva jeg mener, du kan begynne en film på tv og fortsette der du slapp når du litt senere sitter på bussen og vil se videre på mobilen.

Vi lanserte en helt ny FINN.no 4. januar

4.januar lanserte vi én FINN.no. Det vil si at uansett om du treffer oss på mobil, pc eller nettbrett, så er det en og samme løsning du presenteres for. Store deler av vår teknologi- og produktavdeling har brukt 2015 på å utvikle løsningen. Den baserer seg på den mobile plattformen – m.finn.no. Hvorfor bruke mobilen som utgangspunkt spør du kanskje nå? Det er det flere grunner til, først og fremst har mobil den minste skjermen. Det er enklere å skalere opp denne, enn å presse en løsning for store skjermer inn på en mobil. Det har du sikkert opplevd når du besøker sider som ikke er mobiltilpasset. Å lage egne løsninger for alle plattformer krever ressurser. Disse tror vi brukes bedre på å videreutvikle FINN.no fremfor å måtte lage én løsning per plattform hver gang vi utvikler noe nytt eller oppgraderer en eksisterende løsning.

Overgang til en mobilplattform gir nye produktmuligheter

En helt ny plattform har gitt oss mulighet til å lage nye løsninger for markedsføring på rubrikksidene, og vi lanserer derfor flere nyheter. Vi oppdaterer rubrikkannonsen, den får ett renere uttrykk og større bilder og video blir en del av standardproduktet. Vi har samtidig utviklet ett nytt profilprodukt. Dette gir annonsøren en tydelig merkevareidentitet, anledning til ett eget budskap og informasjon om megler. Vi tror også boligselger vil sette pris på dette, på samme måte som de verdsetter ett pent innpakket trykt prospekt. Samtidig eksperimenterer vi med flere produkter som skal drive ytterligere trafikk til meglerforetakene, hvor vi også vil teste ut effektbasert forretningsmodeller, betaling for klikk eller leads. Eksperimenter er definitivt ett kjennetegn på tiden vi er inne i. Vi må prøve nye løsninger og nye innfallsvinkler til og løse både gamle og nye problemer. Ikke alt vil lykkes, men det vet vi ikke uten å teste. Data er i ryggmargen vår når vi tester, vi skal vite hva vi vil oppnå og vite om vi lykkes.

Big Data leverer økt verdi for annonsørene gjennom nye løsninger

Big Data er på alles lepper. I tillegg til å gi verdi når vi eksperimenterer er disse nøkkelen i de fleste nye annonseløsninger vi ser rundt oss om dagen. Dataene vi samler inn er først og fremst om bruken av FINN. Det er ikke enkeltpersoner, men grupper innen gitt geografi, prissegment og en bestemt type bolig som er interessant. I disse dager er vi i ferd med å lansere et produkt for eiendom som drar nytte av dataene vi samler inn. Vi kaller produktet for BLINK.

BLINK gir oss mulighet til å målrette boligannonser til potensielle interessenter der de er, enten de er på Facebook, VG, Aftenposten, Bergens Tidende eller en av de andre regionsavisene. På denne måten kan vi treffe potensielle boligkjøpere med større presisjon enn noen andre. Der avisen pleide å si at «du kan treffe den ene ekstra boligkjøperen» så kan vi faktisk si at «vi treffer flere ekstra boligkjøpere», og vi kan dokumentere det i etterkant.

Utviklingen i sosiale medier

Vi ser en kraftig økning i bruk av sosiale medier, også gjennom trafikken dette driver til FINN. Facebook bringer mange brukere inn, men ikke nødvendigvis en potensiell boligkjøper. En bruker som kommer til FINN direkte bruker i snitt nesten syv minutter per besøk. Kommer brukeren via Facebook ser vi at tilsvarende tid er to minutter.

Målretting er med andre ord avgjørende, og forutsetningen er gode data. Produktene vi kan tilby fremover har den fordelen. På FINN eiendom alene har vi 2,6 millioner unike brukere per uke. Oversatt til hoder og kun «Bolig til salgs» har vi 400 000 personer hver uke. Det tilsvarer innbyggertallet i Bergen og Trondheim til sammen. Det gir oss totalt 54 millioner sidevisninger per uke. Og det vil si store mengder gode data.

FINN og Schibsted

Vårt konkurranselandskap har raskt blitt globalt. Det er de internasjonale gigantene som utfordrer oss, i mye større grad enn andre norske medier.

Vi jobber derfor i stadig større grad på tvers i Schibsted. Å jobbe sammen globalt gir oss store fordeler når vi kombinerer dette med lokal kunnskap og erfaring med markedene vi opererer i. Schibsted har rundt 8000 ansatte i mer enn 30 land. Det gir oss krefter til å matche globale konkurrenter. I løpet av kort tid vil Schibsted rulle ut flere globale løsninger, plattformer for mediehusene, rubrikktjenestene og for reklamedistribusjon.

Fremtiden har så vidt begynt!

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Eiendomsmegleren 08/2015. Gjengis med tillatelse fra forfatteren.