Eiendomsmeglerskolen

Meny

Stikkord

Finn innlegg etter stikkord

Arkiv

Finn eldre innlegg

Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Haugseth forteller de fremmøtte om sin nye veileder. Foto: Peder Tollersrud.

– En markedsføringsveileder tilpasset 2018

6. november 2018

Forbrukertilsynet arrangerte frokostmøte om sin nye veileder for markedsføring av bolig.

Store deler av eiendomsmeglingsbransjen var 2. november 2018 samlet for frokostmøte i regi av Forbrukertilsynet om deres nye veileder for markedsføring av bolig som trådte i kraft torsdag 18. oktober. Veilederen erstatter den tidligere bransjenormen.

Budskapet til Forbrukertilsynet var at veilederen er mye mer tilpasset dagens annonsering.

– I dag foregår mye av boligannonseringen i sosiale medier og ikke i rubrikkannonser. Dette gjenspeiles i den nye veilederen, sa direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Haugseth under frokostmøtet.

Balansert informasjon

Formålet med veiledningen er å sikre at alle former for markedsføring gir en balansert, veiledende og korrekt fremstilling av den aktuelle boligen.

Ambisjonen er at alle vesentlige forhold ved boligen skal komme frem på en klar og tydelig måte, slik at forbrukeren ikke blir villedet. 

– Trekker du frem det positive med boligen er du også nødt til å opplyse like tydelig om eventuelle mangler. Du kan ikke ha med at leiligheten har to soverom dersom det ene rommet ikke er gjort om til soverom enda, sa Haugseth på scenen.

FORNØYD: Fagsjef Hanne Nordskog-Inger og direktør Christian V. Dreyer er fornøyd med tilbakemeldingen fra meglerne om de nye FINN-annonsene. Foto: Peder Tollersrud

FORNØYD: Fagsjef Hanne Nordskog-Inger og direktør Christian Vammervold Dreyer er fornøyd med tilbakemeldingen fra meglerne om de nye FINN-annonsene. Foto: Peder Tollersrud

Les alt om den nye veilederen her.

Eiendom Norge var til stedet for å informere om den nye annonsemalen for boligannonser på finn.no.

– Nesten all responsen vi har fått fra meglerne er positiv, sa administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer, men presiserer at tilbakemeldingene fra brukerne fortsatt lar vente på seg.

– Vi velger å tro at brukerne er fornøyde, men det tar nok litt tid før vi vet hvor stor effekt endringene har hatt i form av om de får med seg mer av den vesentlige informasjonen om boligen, sa Dreyer.

I tillegg til Eiendom Norge var det også bidrag fra Norges Eiendomsmeglersforbund og Huseiernes Landsforbund. Fra Eiendom Norge talte fagsjef Hanne Nordskog-Inger, i tillegg til direktør Christian Vammervold Dreyer.

Alle deltakerne: Fra venstre: fagsjef i Norges Eiendomsmeglerforbund Nina Fodstad Skumsrud, fagsjef i Eiendom Norge Hanne Nordskog-Inger, direktør i Eiendom Norge Christian V. Dreyer og advokat og leder for medlemsrådgivning i Huseiernes landsforbund Anders Leisner. Foto Peder Tollersrud

Alle deltakerne: Fra venstre: fagsjef i Norges Eiendomsmeglerforbund Nina Fodstad Skumsrud, fagsjef i Eiendom Norge Hanne Nordskog-Inger, direktør i Eiendom Norge Christian V. Dreyer og advokat og leder for medlemsrådgivning i Huseiernes landsforbund Anders Leisner. Foto Peder Tollersrud